3 tips til hvordan du øger arbejdsglæden

3 tips til hvordan du øger arbejdsglæden - gæsteindlæg - Pernille K Pedersen
Der er ingen tvivl om, at mennesker, der er glade for deres arbejde, er mere produktive og mindre stressede. Glade mennesker er (for det meste) også behagelige at være sammen med og er stærkere ledere og medarbejdere. Men hvad påvirker egentlig vores arbejdsglæde?

I 2013, var kun 1 ud af 5 danske medarbejdere glade på arbejdet ifølge en undersøgelse fra Gallup. Undersøgelsen blev gennemført i 142 lande og bestod af omkring 180 millioner medarbejdere. På verdensplan var kun 1 ud af 8 medarbejdere glade og engagerede på arbejde.

Tankevækkende, synes jeg.

Jeg kan huske, at da jeg læste konklusionen fra Gallup, havde jeg næsten lige startet min virksomhed, Care To Grow, og lovede mig selv, at jeg som selvstændig ville gøre mit til at være gladere (også på arbejde) hver dag.

Det store spørgsmål er:

Kan man gøre noget for at øge arbejdsglæden selv uden at skifte job eller lukke sin virksomhed? Er det en kamp, man kan vinde? Eller skal man bare lade stå til, hvis man ikke er ’en af dem’, der er glade for arbejdet?

Svaret er heldigvis, at vi kan gøre noget ved det.

Og det kan du også.

Følelsen af et meningsfyldt arbejde og en god løn spiller en stor rolle for arbejdsglæden, men eksperter fremhæver også, at dit mindset på arbejdet spiller en meget større rolle.

Så her får du mine 3 enkle tips til, hvordan du selv kan øge både arbejdsglæden og få mere overskud i hverdagen. Det har stor effekt, kan jeg garantere.

Tip #1: Find 3 positive ting du er glad for ved dit arbejde hver morgen

Det første tip handler om at træne hjernen til at fokusere på det positive. Det vil sige det, du kan lide ved dit arbejde, dine opgaver, dine rammer i arbejdslivet eller din arbejdsdag.

For det er desværre ikke hjernens præference at tænke positivt og hjælpe dig med at være glad.

Vores hjerner er automatisk indstillet på at sikre vores overlevelse. Og det vil sige, at den leder efter alle de problemer, udfordringer eller farer, du potentielt set kunne møde på din vej.

Med andre ord er hjernen gearet til at finde ’de negative ting’, for på den måde får den dig til at finde løsninger til at undgå faren eller problemet, du vil møde. Det er smart, men irriterende i forhold til humøret. For det betyder at mange af vores tanker helt naturligt vil komme til at kredse om de negative ting. Og når vi fokuserer på det negative og de mulige fælder på vores vej, kommer både vores energi, stress-niveau og humør under pres.

Men den gode nyhed er, at du kan ændre hjernens naturlige vane med at fokusere på det negative ved hver morgen at finde 3 ting, du er glad for ved dit arbejde.

Det kan være et møde, du glæder dig til. En del af dagens arbejdsopgaver, som er det, du brænder allermest for. Måske en kollege eller kunde, du glæder dig til tale med. Eller at du har en kortere dag end sædvanligt.

Start med at finde de 3 positive ting hver morgen i 28 dage. For det er den tid, det tager at ændre en vane.

På den måde skubber du til hjernens naturlige mønster og skaber nye spor i hjernen, der leder til mere arbejdsglæde og et positivt sind.

Jeg vil blive meget overrasket, hvis du ikke får lyst til at fortsætte med den nye positive vane derefter.

Tip #2: Vælg at monotaske i stedet for at multitaske

Multitasking er når du gør flere ting på samme tid.

F.eks. når du både tjekker mobilen eller e-mail samtidigt med, at du er aktivt deltagende i et møde eller i gang med en arbejdsopgave, eller hvis du med korte tidsintervaller (under 10-20 minutter) skifter mellem forskellige opgaver, som ikke er færdige.

Jeg har igennem tiden hørt mange, der fremhæver at kvinder kan multitaske, og mænd ikke kan. Men det er der faktisk ikke bevis for.

David Strayer, som er professor i psykologi ved Utah Universitet, har lavet studier omkring multitasking og bilkørsel. Hans undersøgelser viste at ”98% af mennesker ikke kan multitaske – de udfører ikke hver enkelt opgave lige godt.”

Resultaterne bliver understøttet af Clifford Nass, Professor i Psykologi ved Stanford Universitet, som også hævder at multitasking forringer både kreativitet og koncentration og ”spilder mere tid end det sparer”.

Så det handler ikke om køn, når det kommer til, hvem der kan multitaske.

Undersøgelserne peger snarere på, at næsten ingen mennesker kan multitaske og være effektive, levere samme eller bedre resultater, være mere kreative eller spare tid i forhold til, når de monotasker.

Monotasking er, når du holder fokus på en opgave af gangen. Og har bestemt dig for, hvilken du vil bruge tid og energi på lige nu.

Enten taler du i telefon.
Eller tjekker e-mail.
Eller svarer på spørgsmål fra 1 kollega.
Eller skriver en artikel.
Eller er på facebook.

Det vil sige, at du ikke gør flere af tingene på samme tid eller med hurtige skift frem og tilbage mellem den ene og den anden opgave uden at færdiggøre nogen af dem i samme huk.

Det handler om høj grad af bevidsthed, vaner og prioritering.

Hvis du (ligesom jeg) er blandt de 98%, så vælg at fokusere på en opgave ad gangen.

Og vælg bevidst, hvilken du bruger tid på. I stedet for at blive overvældet at mængden af forskellige arbejdsopgaver og -afbrydelser, du prøver på at jonglere på samme tid.
Det giver dig overblik, overskud – og dét vil med høj sandsynlighed give dig mere arbejdsglæde.

En kollega, der afbryder dig i en opgave, dør heller ikke af at få at vide, at du vender tilbage til dem om 15 minutter eller 2 timer, når du er færdig med den opgave, du er i gang med – så du kan dedikere din fulde opmærksomhed til dem og deres budskab.

Du kan med fordel have en tjekliste, for at vælge og prioritere imellem de mange opgaver og indsatsområder, du har på din to-do-liste. Så kan du også se, hvor meget du har nået.

Det leder mig frem til det næste fantastisk enkle tip:

Tip #3: Anerkend dine fremskridt

En af de bedste øvelser, til at få ro og styrke arbejdsglæden er at anerkende det, du har lavet.

Min erfaring fra mine mentorforløb med mange selvstændige og ansatte omkring personlig planlægning og effektiv arbejdsstruktur er, at mennesker har en tendens til kun at fokusere på de ting på to-do-listen, som de ikke er færdige med.

Alt det der er sat kryds ved og er ude af verden bliver ikke tillagt værdi.

Og det er i min optik en af de største fejl i forhold til arbejdsglæde.

For det er alle vores sejre og fremskridt der giver os glæde i hverdagen. Og arbejdsglæden øges, når vi føler, vi lykkes. Både med de små og store opgaver.

Vi har brug for at føle, vi bevæger os fremad og gør fremskridt, for ret gør os også mere effektive til at udføre det, der ligger foran os.

Så det bliver en win-win for dig, når du også værdsætter det, du har fået krydset af på din to-do-liste.

Den enkel øvelse er at sætte dig et øjeblik sidst på arbejdsdagen og få overblik over, hvad du har nået, gjort, påbegyndt eller afsluttet i løbet af dagen. Både de små delopgaver og de store skridt. Og anerkend så dig selv for din indsats. Uden den var du jo ikke kommet videre.

Det er ikke kun de store succeser og gennemførte projekter, der fortjener at blive lagt mærke til.

Jeg kan selv bekræfte, at det virker.

Jeg får det altid bedre med mit arbejde, når jeg husker også at huske alt det, jeg har fået gjort, i stedet for kun at se på to-do-listen, som alligevel aldrig bliver helt færdig.

Rigtig god fornøjelse med at prøve det af i dit arbejdsliv. Og husk – det virker kun, hvis du gør det.

* * *

OM ANNE PERNILLE

Anne Pernille Fischer er overskudsmentor og forretningsudvikler for selvstændige og mennesker, der drømmer om at få mere ud af livet. Hun hjælper mennesker med at skyde genvej til det gode arbejdsliv og er cand.merc i international business, kognitiv coach, passioneret livsnyder, problemløser og ekspert i at skabe overskud – selv i travle menneskers arbejdsliv, så det også bliver sjovt at gå på arbejde.

Du kan hente mange flere tips til overskud og arbejdsglæde på Anne Pernilles blog: www.caretogrow.dk/blog, få masser af inspiration til at udleve dine drømme på facebook-profilen: ”Ja tak til forandring der lykkes” og komme med et smut bag kulisserne på instagram-profil.

***

Tusind tak til Anne Pernille Fischer for hendes gæsteindlæg om at øge vores arbejdsglæde.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *