4 trin til at få din kommunikation til at blive en succes

4 trin til at få din kommunikation til at blive en succes - Pernille K Pedersen

I dag deler jeg 4 trin, der vil få din kommunikation til at blive en succes; fire trin, du skal gå igennem med din kommunikation. Trinene starter ved den første tanke og frem til, at du evaluerer på dit arbejde og din kommunikation.

Planlægning

Du har et budskab du gerne vil have ud til din målgruppe. Det kan være viden, du gerne vil dele, eller et nyt produkt, som vil gøre en forskel for din målgruppe. Noget af det første, du skal have styr på, er: hvad vil du gerne dele, hvorfor vil du gerne dele det og hvordan vil du gerne dele det?

Målgruppen skal du have styr på, da du skal vide, hvem du gerne vil ramme med dit budskab. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om målgrupper, hvor du kan finde lidt inspiration. Det er vigtigt, at du ved hvem målgruppen er, for ellers kan du ikke senere hen evaluere, om du ramte den.

Hav styr på dit budskab. For at gøre din kommunikation så skarp som mulig, skal du kun dele ét budskab ad gangen, ellers kan det godt blive for uoverskueligt for modtageren. Det gør også, at du kan gøre din kommunikation endnu skarpere, og virkelig ramme din målgruppe bedst muligt og dermed få mest muligt ud af din kommunikation.

Husk at sætte nogle mål med din kommunikation. Det kan være, at x kunder skal købe, like eller dele. Det skal være noget målbart, så du senere kan evaluere på dit arbejde.

Koordinering

Du skal have koordineringen på plads. Skal der forskellige parter ind over den udarbejdede kommunikation? Der skal skrives tekster, tages billeder eller måske laves en video. Alle deadlines skal kendes af alle og overholdes. Måske skal du have nogen udefra til at lave noget af arbejdet for dig, og derfor er det vigtigt at have alle detaljerne på plads og have styr på planlægningen. Hvor lang tid budskabet skal være derude, er også noget du skal tænke over

Eksekvering

Du har  alt forarbejdet klart, så nu skal din kommunikation deles. Du skal nu finde ud af, hvilke medier den skal ud til. Skal det være offline eller online? Hvor er din målgruppe henne? Det er dér, du skal dele dit budskab.

Du har nu fået dit budskab ud, og det er super godt. Du følger det og svarer på eventuelle spørgsmål I får ind i forbindelse med kommunikationen. Derfor er det vigtigt, at alle parter kender til det, så alle kan svare på spørgsmål eller ved, hvor de kan finde et svar henne.

Evaluering

Dit budskab er ude, og din kommunikationskampagne er nu færdig. Så er det vigtigt, at du måler på dit arbejde. Der skal nu evalueres på kommunikationen. Fik du det antal salg ud af det, som du ville? Nåede du alle de mål, du havde sat op i din planlægning? Fik I budskabet ud i god nok tid og på de rette kanaler?

Med en god og grundig evaluering er du med til at gøre din næste kommunikationskampagne endnu bedre, for du lærer noget nyt hver gang. Husk, det er altid OK, at der er sket en fejl eller to, for det lærer du af, og så kan du gøre det endnu bedre næste gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *