5 gode ting at huske på, når du laver din to-do-liste

to-do-liste
Nogle gange føler jeg, min to-do-liste har lister. Jeg kan godt lide at have et overblik, over ting jeg skal nå, ting der skal gøres, og bare generelt ting jeg skal huske. Men nogen gange kan det godt blive lidt uoverskueligt, for jeg har lister alle steder, og nogen har jeg sammen med andre. Jeg gemmer dem alle mulige steder, på min telefon, i notesbøger på papir. Jeg har det bedst med lister, der er fysiske og jeg vil gerne de ser fine ud. Så er min to-do-liste ikke pæn, kan jeg finde på at lave en ny, så den igen er pæn. En ting er helt sikkert, det allerbedste ved en to-do-liste er at strege ting over, og især når hele listen er streget over. Det er rart at vide, man er kommet i mål, med alt det der skal laves.

Her kommer mit bud på 5 gode ting at huske på, når du laver din to-do-liste:

1. Vælg et system.
Lad det være på papir, computer, en app. Vælg en og det hele bliver lidt mere overskueligt.

2. Man kan ikke nå alt.
Du kan ikke nå alt på din to-do-liste på en gang, og det er ok.

3. Prioriter opgaverne.
Der er altid noget på din to-do-liste der er vigtigere end andet. Del din to-do-liste op i prioriteret rækkefølge. (men nogen gange er det bare rart at få streget noget ud på en liste, det og også i orden, det hjælper også mig)

4. Du kan kun lave en ting af gangen.
Med mindre du er den vilde multitasker, men det er også i orden at have fokus på en ting af gangen.

5. Gør plads til det uforudsete.
Tit kommer der noget ind på ens skrivebord, som ikke kan vente, eller du skal til møde, eller der kommer gæster. Det skal der også være plads til.

Det er de 5 gode ting at huske på, når du laver din to-do-liste. Der er mange måder at gøre det på, bare du finder en metode, der gør en forskel for dig. Jeg fik inspiration til dette indlæg lige her. Her er lidt flere ting, man kan arbejde med. Jeg er bare mest til de korte og mere overskuelige lister.

Jeg har lavet en gave til dig, du finder den lige her.

Laver du også to-do-lister? Hvad er dit bedste råd?
Del meget gerne i en kommentar, så kan vi alle hjælpe hinanden, med at blive endnu bedre og lave nogle killer to-do-lister.

2 tanker om “5 gode ting at huske på, når du laver din to-do-liste

  1. Jeg læste en gang et godt råd om, at man skal sætte de konkrete handlinger på sin todo-liste og netop skrive dem på som verber. Altså én overordnet handling og så alle de små opgaver det medfølger.

    Fx skriver man IKKE bare “Nyhedsbrev”
    men “Lave nyhedsbrev”
    med underpunkter a la:
    1) Finde indhold på nettet til kuratering
    2) Interviewe x om y
    3) Skrive blogindlægget
    4) Sætte nyhedsbrevet op grafisk
    5) Find relevante modtagere
    6) Test (får z til at læse korrektur)
    7) Send ud

    Årsagen til dette er en god idé skulle være, at vores hjerne går i stilstand, når man ikke kan forbinde to-do-listen med reelle handlinger.
    Personligt finder jeg det også mere tilfredsstillende, når jeg streger hver enkelt handling ud og kan se jeg nærmer mig målet.

    mange hilsner fra Berit

    dk.linkedin.com/in/beritjorgensen

    1. Hej Berit, tak for din kommentar.

      Sidder lige og tænker over det, at gøre ens to-do-liste til en handling og skrive dem som verber. Du har jo helt ret, det giver faktisk noget helt andet. Når jeg ser mine gamle to-do-lister, skriver jeg nemlig bare nyhedsbrev – vil til at øve mig på at skrive – skriv nyhedsbrev. Det var da et super fedt tip – tusind tak.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *