5 ting du skal være opmærksom på, når det kommer til din målgruppe

5 ting du skal være opmærksom på, når det kommer til din målgruppe - Pernille K Pedersen

Når det kommer til din markedsføring, er det vigtigt at du kender din målgruppe. Hvem vil du gerne have skal købe dine vare og/eller services. Hvor godt kender du dem egentlig. Har du gjort dig tanker om det. For at få dit budskab ordentlig ud, er det vigtigt at du har gjort dig tanker om, hvem der er modtageren.

Man kan ikke ramme alle, derfor er det vigtigt du har gjort dig tanker om, hvem du gerne vil ramme. Her nedenunder deler jeg 5 ting du skal være opmærksom på, når det kommer til din målgruppe.

1. Alder

Hvor gammel er den målgruppe du gerne vil ud til. Det er stor forskel på at være 15 og på at være 35. Det er ikke det samme der fanger de to målgrupper. Find ud af, hvor gammel din målgruppe er. Det gør ikke noget, at det er plus minus et par år. Det kan også godt være at der er nogen helt uden for aldersgruppen, der køber det du sælger, og det er bare et plus, men du kan ikke med den samme markedsføring ramme de helt unge og den lidt ældre målgruppe.

2. Køn

Er det du sælger til mænd, kvinder eller er det unisex. Der er forskel på, hvad de to køn bliver trukket ind på. Dermed ikke sagt at laver du reklamer til kvinder skal alting være lyserødt og er det til mænd skal det være øl og sex. Men at du har gjort dig nogle tanker til, hvem der skal købe og bruge dit produkt eller service, vil hjælpe dig en hel del i din markedsføring.

3. Hvor bor de

Der kan være stor forskel på, hvor målgruppen bor i landet, om hvad der får dem til at købe. Bor de i storbyen, er det måske ikke det samme som i et yderområde i Danmark. Måske sælger du også internationalt, så er det forskellige faktorer der spiller ind, alt efter, hvilket landemarked du vil ind på.

4. Interesser

Hvad interesserer din målgruppe sig for, det spiller også en stor rolle. Sælger du plakater til børn, er det måske ikke teenagere du skal markedsføre dit produkt til. Ligesom du heller ikke vil sælge fodboldstøvler til en der spiller bowling. At have lidt tanker på, hvad der rykker for tiden hos din målgruppe, vil gør det lettere at markedsføre dit produkt til din ønskede målgruppe.

5. Visualiser din kunde

Dette er mere en øvelse du kan gøre. Forestil dig der står et menneske foran dig, det er din yndlingskunde- Det er kunden der køber alt, hvad du kommer ud med. Det er kunden der ikke stiller spørgsmål, men bare venter på at du kommer ud med noget nyt. Hvordan ser den kunde ud? Kvinde eller mand, hvor bor kunden og så videre. Her kan du bruge de fire første punkter. Du kan måske tegne din drømme kunde. Hvad skal du bruge det til? Det skal du bruge til, at hver gang du laver nogen form for markedsføring, så ser du denne kunde for dig, det er den kunde du sælger til, den kunde du snakker til, og den kunder der køber dit produkt.

Jeg håber, du kan bruge de 5 ting, til at lære din målgruppe bedre at kende. Når du kender din målgruppe, gør det det meget lettere at sælge dine produkter.

5 tanker om “5 ting du skal være opmærksom på, når det kommer til din målgruppe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *