Få dit event godt i mål

Få dit event godt i mål - Pernille K PedersenSkal du til at afholde dit første event? Det kan godt virke lidt uoverskueligt. Jeg kan godt huske, da jeg skulle afholde et event for første gang. Jeg var bange for at glemme noget; ville det nu blive godt og ville gæsterne få noget ud af eventet? Jeg har afholdt både store og små events og fået lavet en fin huskeliste over ting, du skal huske, når du planlægger dit event. Den liste vil jeg gerne dele med dig, så du kan få dit event godt i mål.

Her er mine 7 trin, der vil hjælpe dig med at få dit event godt i mål. Trinene er for at give dig inspiration, så du kan komme i gang med at lave en masse fede events.

Hvilket emne skal dit event have?

Hvad skal dit event handle om. Det skal selvfølgelig handle om noget, du brænder for og har viden om.

Hvad er dit budget?

Det er vigtigt at du har styr på budgettet. Ikke alle events behøver koste det store, men det er godt at vide, hvad du har at gøre med. Hvor meget har du at bruge på de forskellige poster?

Hvor skal dit event afholdes?

Har du selv lokaler til at afholde dit event, så er det super, for så skal du ikke ud at leje et lokale. Et lille tip: tag kontakt til din kommune. De har nogen gange lokaler på skoler, man kan låne gratis. Skal du afholde et event udenfor på et offentligt sted, så skal du huske at få tilladelse til det, så du ikke får ballade.

Skal der forplejning til?

Alt efter hvor lang tid dit event varer, jo mere forplejning skal der til. Er det bare en lille time, er kaffe, te og vand nok. Er det over flere timer, vil frokost være rart for deltagerne. Det næste du skal tænke på, er, om du selv skal stå for det, eller om du kan bestille forplejning, hvis du lejer dig ind et sted.

Skal der være en gæstetaler

Er du den, der skal snakke og underholde til eventet, eller har du inviteret en eller flere til at komme og tale? Du skal invitere dem i god tid og fortælle dem planen for eventet. De skal have betaling for at deltage, eller en gave, alt efter hvad du aftaler. Hav en plan for, hvad du vil gøre, hvis din gæst melder afbud. Kan du selv dække emnet? Kender du en anden, du kan kontakte, eller skal du aflyse eventet?

Der skal markedsføring til

Du skal lave markedsføring for dit event, så du får en masse deltagere. Her skal der også laves en plan. Hvor skal du lave markedsføring? Hvad skal der udarbejdes af materiale?

Gik det hele som det skulle?

Det er vigtigt altid at lave en evaluering af dit event. Få dine deltagere til at svare på en evaluering, hvor du blandt andet kan få svar på, om du har valgt det rigtige lokale, forplejning, gæstetaler osv.; sådan helt generelt, hvad de syntes om dit event.

Du skal også lave din egen evaluering: gik det hele som det skulle? Var det styr på det hele? Det gør også at dit næste event går endnu bedre, og at du bliver bedre og bedre til at afholde events.

Jeg håber, at mine 7 trin til at få dit event godt i mål har hjulpet dig lidt på vej, især så dét at afholde et event ikke virker så uoverskueligt. En sidste anbefaling til dig: lav lister og skriv alting ned, så du ikke glemmer noget. Det vil også hjælpe dig i din evaluering, om du har husket det hele.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *