Bliv klogere på online markedsføring – når det passer dig.

Dette indlæg er reklame. Jeg blev kontaktet af GoLearn.dk, om jeg kunne have interesse i at prøve deres online kurser gratis i en måned, mod at jeg skrev et blogindlæg om det.

Bliv klogere på onlne markedsføring - når det passer dig. Indlæg om Golearn.dk - Pernille K Pedersen

Jeg har brugt lidt af min sommerferie på at blive lidt klogere indenfor online marketing. Jeg blev kontaktet af GoLearn, som ville høre om jeg kunne være interesseret i at prøve deres online kurser gratis i en måned, for at se om det var noget for mig. Jeg vil altid gerne lære nyt, så jeg sagde straks ja, og vi fandt ud af, at jeg skulle teste i juli måned, hvor der var ferie og lidt ekstra tid og overskud til at lære nyt og teste en ny online kursusplatform. Alt hvad jeg skriver er mine egne holdninger til GoLearn og deres platform.

Noget af det jeg vil komme ind på, er en overordnet vurdering af siden. Jeg vil komme ind på brugervenligheden, overskueligheden på siden, udvalget af kurser og hvilke kurser jeg selv valgte at tage og bruge tid på.

Overskueligheden på GoLearn

Når man kommer ind på siden, kommer man til en velkomstside, hvor de præsenterer sig selv og skriver, at man kan lære alt om online markedsføring, og se deres priser. Det er meget lige til og ikke så mange dikkedarer. Lige nu er der 32 kurser tilgængelige. Kurserne er inddelt i emner, som også er med til at gøre det hele meget overskueligt.

Brugervenligheden på siden

Det er en meget brugervenlig side. Det er let at klikke sig rundt og finde de oplysninger, man har brug for. Når man har fundet et kursus, der ser interessant ud, og man klikker sig ind på det, får man hurtigt et overblik over, hvad kurset indeholder, hvor længe det tager, og man får et overblik over, hvor mange videoer, der er i kurset.

Alle kurser starter med en kort introduktion, hvor man ser underviseren. Herefter er det meget forskelligt, om det er en powerpoint præsentation, der bliver kørt igennem, eller om man ser lidt mere video med underviseren, eller de har optaget noget på en hjemmeside, der viser, hvad man skal trykke på og hvad der skal gøres, så man kan følge med. Det er muligt at pause, spole frem og tilbage på alle videoerne, så man ikke behøver at se det hele i et køre. Det er meget intuitivt og lige til at gå til.

Bliv certificeret

De fleste af kurserne slutter med en certificering, hvor man får et fint diplom, der bekræfter, at man har deltaget i kurset og bestået den sidste test. Testen er en multiple-choice-test, hvor man skal have 80% rigtige svar. Det er muligt at tage testen igen, hvis man ikke består den, eller at se kurset igen, hvis man har brug for det.

Der var dog et af de kurser jeg valgte, hvor der stod at det var med den certificering, men da jeg kom til slutningen af kurset, var der ikke nogen test. Jeg skrev i deres chat, og fortalte det, hvor jeg hurtigt fik et svar om, at de godt var klar over fejlen, men at der ikke var nogen certificering i det kursus. Det var dejligt med et hurtigt svar, men jeg kan se at det stadig ikke er blevet rettet.

Mine GoLearn certifikationer

Jeg har været rigtig flittig og har nået hele 5 kurser, men der var som sagt kun certifikationer til 4 af dem. Jeg vil herunder give en kort beskrivelse af de kurser, jeg fik testet, så du også kan få en fornemmelse af, hvilke kurser der er og om det er noget du kan bruge.

Der er lige nu 32 kurser at vælge mellem, som er alt fra 35 minutter til 7,5 timer lange, så det er meget forskelligt, hvor meget tid du skal sætte af til de enkelte kurser. Det er dog vigtigt at huske, at man kan pause og komme tilbage igen, så man behøver ikke at afsætte 7,5 timer på en gang; det er jo en hel arbejdsdag.

7 psykologiske triggere i salg og marketing, som du SKAL kende

Underviseren på dette kursus er Cammilla Rysgaard. Hun gennemgår i dette kursus de 7 triggere, der er vigtige at have med i arbejdet med salg og marketing – triggere der får din målgruppe til at købe dit produkt. Dette kursus tager 35 minutter. Jeg valgte dette som det første kursus for at komme i gang, og for at få en føling med platformen og hvordan det hele ville fungere.

De 7 triggere hun nævner, man skal have med i sit arbejde med salg og marketing, er:

  1. Nysgerrighed
  2. Konsekvens
  3. Konsistens
  4. Autoritet
  5. Socialt Bevis
  6. Knaphed
  7. Kontekst

Man kan vælge at arbejde med en af de 7 psykologiske triggere af gangen, eller sætte dem sammen, så dit budskab kommer endnu skarpere ud til din målgruppe. Det er så godt lige at få opdateret triggerne, så man husker at få dem med i sit materiale. Vi kender alle nummer 6, knaphed – der er kun x antal pladser, der er kun x antal produkter, så man skal slå til nu. Den har vi alle set, men jeg har i hvert fald ikke tænkt over, at det er en psykologisk trigger. Det er et supergodt kursus, jeg vil anbefale, både for at komme i gang, men også for lige at få styr på de psykologiske triggere, der kan hjælpe dig med dit salg.

Certificering - 7 psykologiske trigere i salg og marketing, som du SKAL kende! - GoLearn - Pernille K Pedersen

Sådan sætter du turbo på din e-mail markedsføring anno 2018

Underviseren på dette kursus er Casper Ackermann, som giver en god grundlæggende introduktion til e-mail markedsføring. Han kommer blandt andet ind på, hvordan e-mail markedsføring virker, og selvfølgelig hvordan man får det til at virke. Det kan godt være noget af en jungle at kaste sig over e-mail markedsføring, hvis det er første gang man gør det. Med dette kursus bliver man virkelig klædt på til at vælge og gøre det helt rigtigt. Nogle af de ting kurset kommer ind på er:

  1. Vælg det rette system – her kommer det an på, hvad vi vil med vores e-mail markedsføring og hvad vores strategi er og hvilken taktik vi vil gøre brug af. Det er vigtigt at vide, hvad man vil med e-mail markedsføringen, så man få valgt det rette system.
  2. E-mailmarketing mix –  her bliver der snakket om kampagnemails, automatiske mails og listestyring. Det er vigtigt at man inddeler sine lister i segmenter, og at hvert segment får mails, der er udarbejdet specielt til dem. Det er også yderst vigtigt, at man planlægger sine kampagner: hvad er målet og hvilket segment skal rammes? Så skal man have eksekveret sin plan, indholdet skal udarbejdes, og til sidst skal vi selvfølgelig evaluere på vores arbejde for at se, hvordan det gik.
  3. Det er også vigtigt, at man husker at skelne mellem B2B og B2C, når man udarbejder sit indhold og sender mailkampagner ud til de forskellige segmenter.

Kurset er både til dig, der allerede er gået i gang med e-mail markedsføring, og dig, der skal til at gå i gang. Kurset er både teoretisk og praktisk; en rigtig god blanding, som gør at den viden der bliver delt, er superoverskuelig.

Certifikat - GoLearn - E-mail marketing kursus: Sådan sætter du turbo på din e-mail markedsføring anno 2018 - Pernille K Pedersen

Sådan optager og redigerer du nemt videoer til sociale medier (på din smartphone)

Dette kursus er meget praktisk, og der bliver sat stor fokus på, at man skal komme godt i gang med dét, du har. Kurset tager udgangspunkt i, at du skal i gang med at lave videoer ved kun at bruge din smartphone, så du ikke skal ud at købe en masse udstyr. Det gør nemlig ofte, at man slet ikke kommer i gang med at få lavet videoer. Ved at lave videoer fanger man bedre målgruppens opmærksomhed, og du kan på en visuel måde formidle dit budskab. Nogle ting, der er vigtige at huske på, er:

  1. Valg af platform (YouTube, Instagram, facebook)
  2. Hvad er budskabet i videoen
  3. Hvem skal filme og hvem skal være i videoen
  4. Hvor skal der filmes.
  5. Opbygningen af videoen (wow-effekt, krog, leveret budskab og call-to-action)

Underviseren Henrik Brændgaard sætter stor fokus på, at der er tid til at prøve de forskellige ting af, mens vi sidder og får undervisningen, og der bliver opfordret til at man selv filmer og tester. Han viser også på telefonen, hvordan man laver de forskellige indstillinger. Dette kursus er ikke lavet med billeder eller powerpoint. Her ser vi underviseren og video af det, han fortæller om. Det er et meget hands-on-kursus, og det er superfedt. Han kommer også med en liste over ting, man kan gøre, så man får sin smartphone klar til optagelse:

  1. Puds kamera
  2. Rens skærm
  3. Mobil skal på flytilstand
  4. Kamera indstillet til optagelse i højeste kvalitet
  5. Fuld opladt mobil
  6. Sørg for der er plads på mobilen
  7. Lav en test optagelse og tjek, at lyd og billede er ok
  8. Undgå rystelser

Det er nogle super brugbare tips, som gør, at man hurtigere kan komme i gang med at lave videoer. Video kan bare noget andet end tekst, så hvis du ikke helt tør at kaste dig over videoer, så er det her virkelig kurset til dig. Når du har set kurset, er du klar til at komme i gang med det samme.

Certificering - Sådan optager og redigere du nemt videoer til sociale medier (på din smartphone) - GoLearn - Pernille K Pedersen

Sådan kommer din virksomhed godt i gang med Instagram

Underviseren Thorbjørn Braad tager i dette kursus os igennem, hvordan man opretter en virksomhedsprofil til de forskellige værktøjer. De fleste af os kender jo Instagram, fordi vi allerede har en profil og deler lystigt ud af vores verden, men der er virkelig stor forskel på ens private Instagram sammenlignet med en virksomhedsprofil. Der er forskel på de værktøjer man får at lege med. De værktøjer der bliver gennemgået er:

  1. Demografisk data (lær din målgrppe at kende)
  2. Hvad skal der postes (hvilke opslag klare sig bedst)
  3. Algoritme
  4. Hashtags #
  5. Det perfekte opslag (billede, beskrivelse, hashtags og lokation)
  6. Instagram stories (skab engagement på en anden måde)
  7. Få flere følgere (få følgere til at tagge jer og interagere med det, byd op til dans, konkurrencer)
  8. Salg via Instagram Story
  9. Call-to-action (via biografi)
  10. Beskrivelser der sælger

Jeg kender godt Instagram, og hvordan man bruger det, som privatperson – der er virkelig en forskel på at bruge det som en virksomhed. Man kan få mange flere informationer ud af Instagram, der gør, at ens arbejde derinde vil få en meget større effekt. Jeg syntes, at det var super interessant at få en større indsigt i Instagram og at lære det at kende på en helt ny måde. Mange af de demografiske data, man kan få ud af programmet, kan virkelig hjælpe en til at få endnu mere ud af det arbejde, der bliver lagt i Instagram. Det var superfedt, og jeg vil anbefale kurset til alle, der har en virksomhedsprofil på Instagram, da du helt sikkert kan bruge dette kursus.Certificering - Sådan kommer din virksomhed godt i gang med Instagram - GoLearn - Pernille K Pedersen

Bliv klogere på online markedsføring – når det passer dig

Vil du gerne blive klogere på online markedsføring, når det passer dig, så er GoLearn virkelig noget for dig. Du skal ikke hen på en skole og gøre det på et bestemt tidspunkt. Du kan gøre det i dét tempo, der passer dig, og du kan vælge de kurser, der er relevante for dig. Det er selvfølgelig sådan, at jo mere du betaler, jo mere kan du. Det er jo en virksomhed. Jeg har i hvert fald kun en positiv oplevelse af siden og de forskellige kurser. Jeg er dog lidt skuffet over, at det ene kursus jeg tog, ikke havde en certificering. De var klar over det, men havde ikke ændret det på siden endnu. Det synes jeg er lidt ærgerligt, men det er også det eneste negative jeg har at sige efter at have leget med platformen i en lille måneds tid.

Det er klart en side, man skal holde øje med, hvis man er interesseret i online markedsføring. Det er en branche, hvor der hele tiden sker nyt, og det er vigtigt at holde sig op dateret på de forskellige værktøjer. Jeg vil klart anbefale at tjekke GoLearn ud, for der er helt sikkert et kursus, der er interessant for dig.

 

 

2 thoughts on “Bliv klogere på online markedsføring – når det passer dig.

    1. Hej Tobias, tak fordi du har læst mit lange indlæg 🙂
      Det er en super fed måde at få ny viden på, hvor man kan gøre det i sit eget tempo, jeg kan godt forstå du er fan – for det er jeg også.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.