Hvordan kommer du igang med din indholdsstrategi?

Hvordan kommer du igang med din indholdsstrategi? - Pernille K PedersenDu skal til at lave noget indhold om et bestemt emne, enten for dig selv eller for en virksomhed/person. Men hvordan kommer du egentlig i gang? Hvordan skal din indholdsstrategi se ud? Der kommer pludselig rigtig mange spørgsmål frem, for hvor skal man starte henne?

Alle disse spørgsmål – og mere – vil jeg rigtig gerne hjælpe med at besvare og på den måde gøre det hele lidt mere overskueligt at udvikle din indholdsstrategi. Når du har læst indlægget, vil du kunne gå i gang med at få gjort din strategi lidt mere overskuelig, og du vil have et startpunkt, som fremover vil hjælpe dig med at udarbejde endnu mere superfedt indhold.

Hvad vil du fortælle/vise?

Allerførst skal du vide, hvad du gerne vil fortælle dit publikum. Det kan være, hvordan de bruger dit produkt eller hvordan man skal rengøre det. Du vil gerne vise dem tips og tricks til at lave en god strategi. Det er supervigtigt at vide, hvor man gerne vil hen.

Nogle gange kan ideerne godt gemme sig lidt, og derfor vil mit råd til dig være at du skal i gang med at brainstorme ideer. Sæt tid af til at skrive alle de ideer ned, du har og får, som kan blive til spændende indhold for din målgruppe. Jeg har altid en liste over idéer i min telefon, som jeg altid kan føje til på, hvis jeg lige pludselig finder på en god ide. Det er i hvert fald en måde at finde ud af, hvad du gerne vil fortælle eller vise.

Hvor vil du fortælle/vise dit indhold henne?

Du skal nu finde ud af hvilken platform, du gerne vil vise dit indhold på. Der er stor forskel på, hvilken platform du vælger at dele dit indhold på. Vil du fortælle det med det skrevne ord, billeder eller med video? Det gør nemlig en stor forskel i forhold til, hvordan dit indhold skal udvikles og udarbejdes. Det er vigtigt, at du gør dig tanker om, hvor dit indhold skal deles henne, for indholdet skal udarbejdes, så det passer bedst muligt til den platform, du vælger.

Hvorfor vil du fortælle/vise dit indhold?

“Sikke et fjollet punkt”, kan du tænke, men det er vigtigt i din proces, at du tænker, hvorfor du vil vise dit indhold. Vil du fortælle om dit produkt, da du ved det vil hjælpe din målgruppe, i deres hverdag? Vil du fortælle om dig selv, og hvad du kan tilbyde? Hvorfor er et vigtigt punkt at komme forbi. Når du kender dit hvorfor, vil det også komme frem til din(e) modtagere.

Hvem vil du fortælle/vise det til?

Det er supervigtigt at du kender din målgruppe. Du skal vide, hvem du taler til. Det er med til, at dit indhold kommer mere sikkert ud til de rette. Du kan ikke ramme alle, for hvis du prøver at ramme alle, rammer du ikke nogen. Hvis du mangler lidt materiale om at finde din rette målgruppe, har jeg tidligere skrevet lidt om det på bloggen, hvor du kan finde lidt inspiration.

Hvornår vil du fortælle/vise det?

Det er vigtigt, du gør dig tanker om, hvornår dit indhold skal deles. Her kan du med fordel lave en årskalender, hvor du plotter ind, hvornår dit indhold skal deles. Er det noget med udsalg, så er det måske en god ide at dele det i januar, noget med kærlighed i februar, noget med forårets blomster i marts og så videre. Husk, alt det her behøver ikke at betyde, at du skal dele noget hele tiden, men det er med til at give dig et overblik over, hvornår du skal begynde at udarbejde dit indhold, og hvornår det skal udgives på de forskellige platforme.

Jeg håber, at disse trin vil hjælpe dig med at komme i gang med din indholdsstrategi. Nogen gange, når noget er meget stort, er det et super værktøj at bryde det ned i mindre stykker, så det hele bliver lidt mere overskueligt. Det hjælper i hvert fald mig. Husk, at det er okay at rykke rundt på ting og helt fjerne nogle ideer igen. Alt er i en konstant udvikling, også dit indhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.