Hvorfor jeg har valgt at være positiv

Hvorfor jeg har valgt at være positiv - Pernille K. Pedersen

Du kender godt de mennesker, der bare er negative, og som brokker sig over alt de møder på din vej. Du kan med garanti, sætte ansigt på nogle af dem lige nu. Men så er der også dem, der er super positive og kan se det gode i alt, nogen gange virker de lidt lalle glade. Der popper sikkert også et ansigt eller to frem. Det gør der i hvert fald hos mig. Jeg har en gang været en af dem, der brokkede sig og var sådan lidt negativt. Det var egentlig ikke så rart, altid at være sådan lidt negativ. Derfor har jeg arbejdet med at se det positive i tingene og ikke dvæle ved det trælse, der er sket, som vi ikke kan gøre noget ved, men kun lære af, så det ikke sker igen.

Får jeg så noget ud af at være mere positiv?
Det kan svares på ret kort – JA! Det gør en forskel for mig, for det positive er noget sjovere end det negative. Det positive smitter andre omkring mig, og et smil og en glad kommentar, kan hjælpe og gøre en forskel på de fleste. Ingen får noget ud af at hænge ved det negative. Vi skal alle hjælpe hinanden, med at få det bedre. Før vi kan hjælpe hinanden, er det vigtigt at man har hjulpet sig selv med at være mere positiv. En glad dag er bare bedre end en øv-dag. Men de er ikke til at slippe for, det ved jeg godt. Jeg har dem også. Men når sådan en dag slutter, finder jeg altid 3 gode ting, der er sket den dag. Det kan være små ting, som jeg gik en tur og nød naturen, eller jeg hørte min yndlings sang, eller noget helt andet og småt, som kæresten/vennen/konen/manden tog opvasken. Gå altid i seng med positive tanker i hovedet, det gør din søvn meget bedre.

Det er lidt pudsigt, men der bliver faktisk forsket mere i at være depressiv end i at være lykkelig. Lidt underligt synes jeg nok, for alle følelserne er lige vigtige og der skal være plads til dem alle, eller går det helt galt. (ja, jeg har lige set Inderst Inde, den nye pixar film, som helt klart kan anbefales).

Du kan træne dig selv til at være mere positiv
Man kan træne sig selv til at være mere positiv, lige som man kan træne sig til så meget andet. Ofte er det en vane, man skal have gang i. Jeg har også selv øvet mig i det, og hvis jeg kan du også. (nu skal jeg bare øve mig i ikke at spise for meget slik, det kommer vel en dag).

Et par ting du kan gøre, for at blive mere positiv:
1. Lav en daglig liste over 3 positive ting, der er sket den dag (som jeg skrev ovenfor)
2. Skriv en positivitetsdagbog – skriv om en positiv situation/ting du har oplevet den dag
3. Gør noget for andre, ring til en du ikke har snakket med længe, eller skriv et brev, ros andre du synes, gør det godt
4. Dyrk motion – motion udgiver endorfiner i hjernen, som er med til at gøre dig glad

Hvad har virket for mig?
Det med de 3 positive ting hver dag, det har virkelig gjort en forskel for mig. Du kan sige dem højt, inden du ligger dig til at sove, eller skrive dem ned eller bruge en app på din telefon.

Jeg har også bare været mere opmærksom på, at nu kommer brokken, hvordan ændre jeg det. En ting jeg også er meget opmærksom på, er at jeg ikke deler brok og surhed på de sociale medier. Jeg virker som en der aldrig er sur. Jeg har taget en beslutning om, at dele negativitet ikke gør noget for mig, eller for dem jeg deler den med. Så derfor prøver jeg at holde det negative væk. Det betyder ikke jeg ikke har en dårlig dag, eller bliver sur og ked af det, jeg vælger bare ikke at dele det med alle. Det gør i hvert fald en forskel for mig. Vil hellere virke lalleglad, end en der altid er sur og tvær. Det gavner ikke nogen, og slet ikke mig selv.

Ser du dig selv som et positivt menneske? og hvad gør du for at blive/være mere positiv?

Del endelig i en kommentar, så vi kan dele vores erfaringer og blive lidt gladere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *