Intern og ekstern kommunikation

Intern og ekstern kommunikation - Pernille K PedersenI dag går det meste kommunikation ud på SEO, sociale medier og så meget andet. Der er to helt klassiske kommunikationsarbejdsredskaber, vi ikke må glemme, og det er den interne og den eksterne kommunikation. Det er vigtigt at have en strategi for de to former for kommunikation, og ligemeget hvilken form for virksomhed du har, så er det to vigtige ting, du bør have styr på. Du tænker måske, at intern og ekstern kommunikation giver da sig selv: intern er, hvordan vi kommunikerer internt i virksomheden, og ekstern er, hvordan vi gør det til omverdenen. Det er som sådan også rigtigt; der ligger bare meget mere i det, end man lige regner med. Det vil jeg gerne dele med dig her i indlægget.

Intern kommunikation

Det hele starter internt. Det er vigtigt at have styr på den interne kommunikation. Hvorfor er det vigtigt? Det er altid vigtigt at have styr på det interne, før man går i igang med det eksterne. Som udefrakommende er man ikke i tvivl om, hvis der er interne problemer; det skjules sjældent alt for godt.

Hvorfor er den interne kommunikation så vigtig?

Det er med til at motivere de ansatte, hvad enten det er 2 eller 200. Det er med til at gøre, at man føler sig som en del af noget større. Det er også med til at øge involveringen af de ansatte, hvis der er en god intern kommunikation. Det gør også de ansatte mere engageret og er med til at gøre dem til virksomhedens ambassadører.

Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ned og udarbejder en plan for den interne kommunikation, så der er styr på den og alle kender til den.

Ekstern kommunikation

Der er nok ikke mange, der er i tvivl om, hvad det indebærer. Det er den kommunikation, der fortæller om virksomheden. Den er med til at give omverdenen informationer om virksomheden og er med til at dele historier. Det er med til at skabe behov ved virksomhedens kunder og er med til at give værdi.

For at man har en god, ekstern kommunikation, forudsætter det en god intern kommunikation. Det er også med til at skabe den røde tråd, som er så vigtig, for at det hele hænger sammen, så man ikke er i tvivl om afsender og budskab.

Det her er en meget kort beskrivelse af intern og ekstern kommunikation. Det er et felt, man ikke skal glemme. Det er vigtigt at have en plan for både den interne og den eksterne kommunikation, så den samlede kommunikation hænger sammen og giver mening. Det er et meget stort emne, et så stort emne, at jeg er blevet undervist i begge emner som hver deres fagområde, og har skrevet en større opgave om det, dengang jeg gik på Aarhus Handelshøjskole. Her var det især mission og vision, der var i fokus. Det vil jeg gerne skrive meget mere om en anden gang. Ellers bliver indlægget alt for langt. Skriv gerne en kommentar, hvis du kunne være interesseret i at læse om mission og vision, så vil jeg gerne skrive et indlæg om det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *