Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering - Pernille K PedersenNu står sommeren snart for døren, og mange lukker ned og holder ferie. Nu er tiden inde til, at du skal kigge på din hjemmeside og se, om der er noget du kan optimere, så dine kunder får en endnu bedre oplevelse, når de besøger din side. Det kalder man i fagsprog konverteringsoptimering. Brug tiden på det, for det er dit ansigt udadtil, når dine kunder prøver at finde det, de leder efter på din side. I det næste vil jeg komme ind på, hvad konverteringsoptimering egentlig er for noget, hvorfor det er vigtigt, og hvad du skal arbejde med.

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering er, meget kort fortalt, at få mest muligt ud af de, der besøger din hjemmeside. Det handler ikke om at finde og få nye kunder, men om at få det bedste ud af dem, der besøger din side.

Det er ofte noget, der ikke bliver sat højest på dagsordenen, men det er vigtigt at have ens side så konverteringsoptimeret som muligt. Jeg kender det fra mig selv; kommer jeg ind på en side, hvor det er svært at finde det jeg leder efter, eller det ser ud som om, at virksomheden ikke har været inde og lave noget på den længe. Så klikker jeg væk og videre. Det skal vi undgå; vi skal have dem til at blive og tage kontakt eller købe vores produkt.

Hvad kan du optimere på?

Det er vigtigt at din side ikke står stille og bliver statisk, uanset om det er en hjemmeside eller en blog. Det er vigtigt, at du opdaterer og laver nyt indhold, ellers forsvinder kunderne. Der er mange ting, du kan optimere på, og det kan virke lidt uoverskueligt, så her er en liste over ting, du kan tage fat på:

– Forsiden
– Om os – siden
– Navigationen på din side
– Layout/design
– Logo (link)
– Footer
– Call to action

Hvorfor er det vigtigt?

Det er vigtigt at optimere din hjemmeside, så du får mest muligt ud af den. Har du en vare, du sælger, skal det være nemt at finde den farve/størrelse/antal, kunden har brug for, at læse lidt om produktet, og ikke mindst at ligge det i kurven. Det skal være overskueligt at finde rundt på din side og finde de vigtige informationer som kontakt, åbningstider og handelsbetingelser; alt det du også selv kigger efter, når du handler på nettet. Her er det ligemeget, om det er et produkt eller en service du sælger.

Det er vigtigt, at du optimerer på alle dine sider og at dit layout/design er overskueligt og genkendeligt, uanset hvor på din side kunden er. Det er sjældent, at de kommer ind via forsiden; det er ofte en underside de kommer ind på og derfra klikker rundt. Husk, at dine links skal vise frem til den rigtige destinationsside; der er ikke noget værre end at komme til noget helt andet end det, man klikkede på. Det synes jeg i hvert fald, og det gør, at jeg klikker væk og finder en anden forhandler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *