Søgeordsanalyser

Søgeordsanalyse Pernille K Pedersen

Nu er tiden til det; solen er kommet frem (idag i hvert fald), og kunderne holder ferie. Nu kan du kaste dig over din søgeordsanalyse. Det er noget, du bør have gang i, men nu er tiden inde til rigtig at få gang i det og se, om du har de rigtige søgeord, om det hele er som det skal være, eller du skal satse på nogle andre søgeord. Søgeord bruger du i forbindelse med din SEO.

Find de rigtige søgeord

Det er vigtigt at du sætter dig ind i, hvilke søgeord der bliver brugt til at finde din side. Det er vigtigt, at du ikke bare gætter dig frem, for måske søger dine kunder slet ikke på de samme ord, som du gør. Du kan starte med at lave en brainstorm på, hvilke søgeord, du mener, vil være dem, dine kunder vil bruge i deres søgning for derefter at tjekke op på, om det rent faktisk er de ord, der bliver brugt. Det er vigtigt at få gang i søgeorderne fra starten, for så kan du også hen ad vejen ændre på dine søgeord, når du får noget data at arbejde med.

Søgeordsplanlægning

Hvis du bruger Google Adwords, kan du, under værktøjer, tjekke dine søgeord. Her kan du taste dine søgeord ind og se hvor mange søgninger, der har været på det enkelte søgeord. Her kan du se, om der er nok relevante søgninger på dine søgeord, eller om du skal lave dine ord lidt om. Nogle ord bliver måske søgt efter som sammensatte ord, selv om de ikke er det, eller omvendt. Det er her du kan tjekke op på det. Her kan du også tjekke op på, hvor konkrete søgningerne er.

Inspiration til søgeord

Husk at give dig god tid til at finde frem til de helt rigtige søgeord for dig. Du har lavet din egen brainstorm på søgeord, men det er ikke nok. Her er lidt ideer til, hvor du også kan søge inspiration til dine søgeord. Lyt til dine kunder: Hvad søger de efter? Hvad spørger de efter? Hvilke ord bruger dine konkurrenter? Det betyder dog ikke, at du skal bruge de samme ord som dem, men det kan give dig inspiration til nye søgeord. Du kan også få hjælp i Google Adwords. Der kan du også få vist lignende søgninger, og måske er der en søgning, der passer bedre til dig. Brug Google – når du skriver et søgeord ind i Google, så kommer der ofte forslag op, som andre har søgt på, og måske er der det ord, du søger efter. Du kan også kigge i din Google Analytics og se direkte, hvad folk har søgt for at komme ind på din side; måske er der noget du kan bruge der.

2 tanker om “Søgeordsanalyser

Skriv et svar til Tobias Hyldeborg Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *