SWOT analyse – hvorfor er den vigtig?

SWOT analyse hvorfor er den vigtig - Pernille K PedersenJeg har lavet rigtig mange SWOT analyser. Jo flere jeg har lavet, jo grundigere er de blevet. Men hvorfor er en SWOT analyse så vigtig? Det giver jeg mit bud på i dette indlæg. Jeg mener, det er en vigtig analyse, man ikke skal tage let på. Du kan bruge den til at analysere en virksomhed. Nogen bruger den også personligt. I dette indlæg vil jeg tage udgangspunkt i, at du vil bruge SWOT analysen til at analysere en virksomhed.

Hvad står SWOT for

På engelsk står SWOT for – Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats. På dansk bliver det til Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler.

SWOT analysen tager hensyn til både det interne og det eksterne i en virksomhed eller organisation. Det er en måde til at finde ud af, hvordan det går i virksomheden.

Styrker

Hvilke styrker har virksomheden? Hvad er virksomheden god til? Det er nogle spørgsmål, man i denne fase af analysen vil finde ud af. Det er vigtigt at kende til ens styrker. Her er det vigtigt at se på virksomheden som en helhed. Her kigger man på det interne.

Svagheder

Hvad er virksomhedens svagheder? Det er vigtigt at vide, hvor man som virksomhed halter og hvor man kan rammes. Kender man sine svagheder, kan man gøre noget ved det og gøre det til styrker. Svagheder er i det interne, ligesom styrker er det.

Muligheder

Hvilke muligheder har virksomheden? Det kan være at gå ind på nye markeder eller andet eksternt. Når du analyserer på muligheder, er analyserer du på det eksterne.

Trusler

Hvilke trusler er der? Det kan være, at konkurrenten er ved at lave et produkt, der ligner ens eget. Eller der er mange konkurrenter på det marked, hvor virksomheden er.

SWOT analyse på dine konkurrenter

Det er også muligt at lave en SWOT analyse på ens konkurrenter. Den bliver selvfølgelig ikke så dybdegående som SWOT analysen på din egen virksomhed eller organisation. En SWOT analyse på en konkurrent kan give dig et overblik over, hvordan du står  forhold til dem.

Opdater din SWOT analyse

Når du har lavet din SWOT analyse, er alt så godt?. Nej, ligesom du og din virksomhed udvikler sig, så sker der ændringer i din SWOT analyse, og derfor skal du efter noget tid tage din SWOT analyse op til genovervejelse og se, om det står til, som du har skrevet tidligere. Tag din SWOT analyse op årligt, og se, om der er sket ændringer i skal tage højde for og arbejde med.

Med din SWOT analyse får du et billede af, hvordan det går med din virksomhed, og det er vigtigt at holde øje med, hvad der går skidt og hvad der går godt i virksomheden. Vær ikke bange for at gå i gang med din SWOT analyse; hellere få den lavet nu, så du har noget at arbejde med.

Alternativ brug af din SWOT analyse

Som hovedregel bruger man SWOT analysen til at vise, hvordan det går med en virksomhed eller organisation sådan helt overordnet. Men du kan også bruge analysen mere specifikt. Du kan lave en SWOT analyse på din marketingsindsats, dit salg eller din indsats; der hvor det er relevant for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *