Tips til twitter

Tips til twitter - Pernille K Pedersen

Hvad er twitter egentlig for en størrelse og er det et sted, hvor du skal være? Det vil jeg gerne prøve at give dig svar på i dette indlæg ved at fortælle dig lidt om, hvad twitter er, og hvorfor du skal være der, eller hvorfor du ikke skal være der.

Hvad er twitter

Kort fortalt er twitter et socialt online-netværk. Det er et åbent netværk. Det er et sted, hvor du kan mikroblogge, dele din viden og komme i kontakt med andre. Du skriver små opdateringer på max 140 tegn (det kan godt nogen gange være en udfordring). Virksomheder bruger det som et kommunikationsværktøj.

Kommunikationsværktøj

Twitter er stedet, hvor du kommer i direkte kontakt til modtagerne. Du kan sende dit budskab her og nu. Du kan svare på henvendelser fra de andre brugere. Det er et kommunikationsværktøj, der giver nærhed og er mere personligt. På twitter følger man hinanden, og man abonnerer på andres opdateringer. Det er en måde hvorpå du, som virksomhed, kan komme i hurtig dialog med modtagerne.

5 grunde til at komme på twitter

  • Det er en gratis platform. Du skal ikke give noget for at få en konto på twitter.
  • Twitter holder dig opdateret omkring, hvad der sker i tiden.
  • Du kan her og nu dele din viden, og få del i andres viden, om emner, der er interessante for virksomheden.
  • På twitter opbygger du netværk
  • På twitter kan du brande din virksomhed

Virksomhedskonto

Når du opretter en virksomhedskonto på twitter, skal du huske at have for øje, at det er virksomheden, der tweeter, og ikke dig som person. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhed har gjort dig tanker om, hvorfor du gerne vil være på twitter, og hvad du gerne vil have ud af det. Lav en strategi, inden du kaster dig ud i at tweete som din virksomhed. Find ud af hvad du gerne vil dele på twitter, så du bedst muligt viser, hvem virksomheden er og hvad den står for.

Hvad skal du tweete om

  • Det kan være noget du ser i din omverden, som du mener vil være relevant.
  • Hvis du læser en spændende tekst, som du mener er relevant for dine følgere og din virksomhed at dele.
  • Noget du ser (en video), som du mener vil give værdi for dine følgere, og vise hvem du er som virksomhed.
  • Skal du til en spændende konference, så kan du dele det.
  • Laver du nyt indhold, som et blogindlæg eller en artikel, så kan du dele den.
  • Start en dialog med dine følgere.

Skal du lave en konto på twitter

En af de ting du skal tage højde for, inden du åbner en konto på twitter, er, om du har tiden og resoursserne til det. For det kræver tid. Ikke fordi du skal være der hele tiden, og tweete alt hvad du laver, men du skal have en strategi, især en social strategi omkring hvorfor, du er på twitter. Det er vigtigt, at du gør op med dig selv, hvilken værdi du gerne vil dele på twitter. Skal I være flere om at tweete, så er det vigtigt at der er lagt en strategi for hvad, der skal deles og hvor tit, så alle kender strategien og følger den.

Du kan starte med at tjekke nogle virksomheder ud på twitter og se, hvad de gør. Tjek dine konkurrenter ud og se, om de overhovedet er på twitter. Kan du lide det de skriver og deler? Husk en ting: Det er vigtigt at du tweeter som virksomheden og ikke som privatperson. Jeg synes, du skal tjekke mediet ud og se om det er noget for din virksomhed. En sidste ting, du skal huske på: twitter er et socialt medie, så du skal være social, når du er på twitter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *